با وضعيت آموزش در ژاپن آشنا شويد

استانداردهاي مدارس ژاپن

مساحت هر كلاس عادي در ژاپن 74 متر است و مساحت هر مدرسه ي 6 كلاسه 10 هزار متر مربع و مساحت هر مدرسه‌ي 12 كلاسه 16 هزار متر مربع است . هر مدرسه‌ي ابتدايي داراي اتاق تكثير ، اتاق بهداشت ، اتاق موسيقي ، سالن غذاخوري ،سالن ورزش و استخر سرپوشيده و زمين چمن است . در سال 1986بيش از 95 درصد مدارس داراي سالن ورزش با مساحت حداقل 800 متر و حدود 81 درصد مدارس ابتدايي و70 درصد مدارس متوسطه داراي استخر سرپوشيده بوده است .مدارس ژاپن داراي امكانات كافي در بخش سمعي ، بصري است .در سال 1989 – 1368 شمسي - حدود 99 درصد مدارس داراي تلويزيون ٍ اورهد و ويدئوبوده است . در سال 1998 به طور متوسط هر مدرسه ي ابتدايي 10 رايانه داشت اين تعداد براي متوسطه بيشتر است .در سال 1992 بيش از 99 درصد دانش‌آموزان ابتدايي و82 در صد دانش آموزان مدارس متوسطه نهار دريافت مي‌كردند .

آموزش در مدارس ژاپن

ساعت حضور دانش آموزان در مدارس 44 ساعت در هفته است . و ازساعت 8 صبح تا 4 عصر به صورت پيوسته ادامه دارد . دانش آموزان ابتدايي 22 ساعت و متوسطه 16 ساعت در كلاس درس سپري مي‌كنند و بقيه با برنامه هايي مانند فعاليت هاي گروهي ، جشن‌ها و نهار و استراحت سپري مي شود .- دانش‌آموزان مدارس ابتدايي ايران 24 ساعت و درمقاطع راهنمايي و متوسطه 36 ساعت به مدرسه مي‌روند كه تقريباً تمام اين ساعات در كلاس سپري مي شود . -  هر سال تحصيلي 240 روزاست . – در ايران كمتر از 180 روز – در مدارس ابتدايي به ايجاد محيطي شاداب ، جذاب ، دوستانه و با نشاط بيشتر از آموختن مسائل علمي تاكيد شده است .معلمان عقيده دارند دانش‌آموزان اين مقطع براي يادگيري علم به مدرسه نمي‌آيند بلكه هدف از مدرسه ديدار دوستان است .در مدارس ابتدايي به بازي ، كاردستي ، موسيقي وخانه‌داري  - آشپزي وخياطي ونظافت – توجه بسيار مي‌شود .اين گونه برنامه‌ها يك سوم اوقات دانش‌آموزان را به خود اختصاص مي دهد .دانش‌آموزان مدارس ژاپن از همان كلاس اول ابتدايي در برنامه‌اي با عنوان به سوي كار به يادگيري و انجام حرفه هايي مانند زراعت وصنعت مي‌پردازند.

يادگيري در طول زندگي

يكي از برنامه‌هاي مدارس ژاپن اجراي برنامه هاي يادگيري در همه زندگي است . در حقيقت يادگيري در تمام عمر به اندازه آموزش وپرورش رسمي اهميت دارد . شعار آنها اين است هر فرد در هرجا و هر زمان بايد بياموزد . ايجاد مراكز دانشگاهي مكاتبه‌اي ، مدارس شبانه ودانشگاه سيما براي اين منظور فعاليت مي‌كند .

 منبع :http://radiomoallem2.blogfa.com/post-47.aspx

جديدترين آمار پذيرش کنکور90

معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اعلام نتايج آزمون سراسري سال 90 جزئيات پذيرش گروه هاي آموزشي پنج گانه را اعلام کرد و گفت: بيشترين درصد پذيرش مربوط به گروه رياضي است.

دکتر سيد جلال طباطبايي در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بيشترين درصد پذيرفته شده در ميان گروه هاي پنج گانه آموزشي، به گروه آزمايشي رياضي با بيش از 35 درصد تعلق دارد.

وي افزود: گروه علوم انساني 24 درصد، گروه چند گروهي با 22 درصد، گروه علوم تجربي 14 درصد، گروه هنر 4 درصد و گروه زبان 3 درصد به ترتيب بيشترين ميزان پذيرش را دارند.

طباطبايي با اشاره به تعداد رشته محل هايي که داوطلبان در آنها پذيرفته شده اند، گفت: در مجموع 15 هزار و 363 رشته محل در کنکور سراسري سال 90 وجود داشت که 4 هزار و 490 رشته محل مربوط به رياضي، 4 هزار و 163 رشته محل مربوط به علوم انساني، 2 هزار و 838 رشته محل مربوط به علوم تجربي، 3 هزار و 6 رشته محل مربوط به چند گروهي، 445 رشته محل مربوط به هنر و 421 رشته محل مربوط به زبان بودند.

وي درباره ميزان پذيرش در دوره هاي مختلف دانشگاهي و درصد پذيرش در آنها يادآور شد: بيشترين درصد پذيرش مربوط به دانشگاه پيام نور با 60 درصد پذيرش کنکور 90 بود.

معاون سازمان سنجش اضافه کرد: دوره روزانه 16 درصد، دوره هاي غيرانتفاعي 14 درصد، دوره شبانه 4 درصد، دوره هاي تربيت معلم 1.2 درصد، دوره هاي مجازي 0.5 درصد، دوره هاي نيمه حضوري 0.3 درصد، دوره هاي بين الملل 0.2 درصد و دوره هاي مناطق محروم 0.06 درصد پذيرش را به خود اختصاص دادند.

جدول آماري درصد پذيرفته شدگان کنکور سراسري 90

دوره هاي تحصيلي درصد پذيرش گروه آزمايشي درصد پذيرش
پيام نور 60 درصد علوم رياضي و فني حدود 35 درصد
روزانه 16 درصد علوم تجربي حدود 14 درصد
غيرانتفاعي 14 درصد علوم انساني حدود 24 درصد
شبانه 4 درصد هنر حدود 4 درصد
تربيت معلم 1.2 درصد زبان هاي خارجي حدود 3 درصد
مجازي 0.5 درصد چند گروهي حدود 22 درصد
نيمه حضوري 0.3 درصد  
بين الملل 0.2 درصد  
مناطق محروم 0.06 درصد  

وي خاطرنشان کرد: در مجموع 608 هزار و 753 نفر به روش متمرکز و از طريق کنکور سراسري سال 90 در دانشگاهها و مراکز آموزش عالي پذيرفته شدند.

جدول آماري پذيرفته شدگان نهايي کنکور 90 به تفکيک گروه ها و دوره هاي آموزشي

گروه آزمايشي/دوره آموزشي علوم رياضي وفني علوم تجربي علوم انساني هنــر زبانهاي خارجي جمع
دوره روزانه  35147 43234 15890 1516 2610 98397
نوبت دوم (شبانه ) 248  8565 7808  487  1162 32270
‌دوره نيمه حضوري  223  352  1683  305 2563 
دانشگاه‌پيام‌نور 73795 102453 170849 3182 7509 357788
مراکز تربيت معلم 41  188  1243  4 1476 
موسسات آموزش‌عالي غيرانتفاعي و غيردولتي  46456 34616  21550  1900 4958 109480
رشته هاي تحصيلي مجازي  2947  1815  2017  6779 
جمع کل 172857 191223 221040 7085 16548 608753

تفاوت ما و ژاپنی ها از ديد جامعه شناسي

                          

  یکی از دوستان که از سفر شرق آسیا بازگشته بود تعریف می کرد در مهد کودک های ژاپن مسابقه ای تحت عنوان صندلی بازی برگزار می شود. در این مسابقه 9 صندلی قرار داده می شود و به 10 کودک می گویند در صورتی برنده مسابقه می شوند که بعد از اتمام صدای موسیقی هر 10 نفر روی صندلی نشسته باشند. به همین دلیل بچه ها تلاش می کنند در کنار هم بنشینند و حتی با در آغوش گرفتن یکدیگر برای همه جایی باز کنند.به این ترتیب کار گروهی را فرا    میگیرند.                                                                       

                                                                                                                                   
در مهد های ایران هم بازی صندلی بازی اجرا می شود اما تفاوت آن در این است که به 10 کودک می گویند کسی در مسابقه پیروز می شود که بعد از اتمام صدای موسیقی روی صندلی نشسته باشد. (معنای ضمنی آن اینست که آن بی  عرضه ای که پس از اتمام موسیقی جایی برای نشستن پیدا نکرده باشد بازنده است.!)
                                                                                                                                      

 تصورش را می توانید بکنید بچه ها برای پیروز شدن چه تلاشی می کنند . اما فکرش را هم نمی کنید که چه مفهوم مخربی را به آنها آموزش می دهیم اینکه به فکر خودت باش جایگاه خودت را حفظ کن و اصلا به دیگران کاری نداشته باش که چه می کنند.!  

منبع:  http://oloume-ejtemaei3.blogfa.com/                                                                    

خلاصه نكات مهم درس اول مطالعات در قالب چند سوال


نمونه سوالات امتحانی

نمونه سوال از فصل اول(شکل گیری نظام اجتماعی)

۱.دوره ی نوجوانی را از نظر نیازهای اجتماعی با دوره ی کودکی مقایسه کنید؟

-نوجوان آینده نگر است،اما کودک به زمان حال می اندیشد

-نوجوان می خواهد مستقل باشد اما کودک وابسته به دیگران است.

-نوجوان احساس مسوولیت می کند و مسوولیت پذیر است،اما کودک مسوولیت پذیر نیست.

۲.با ذکر مثال نتایج شناخت نادرست از محیط اجتماعی را بنویسید؟

-کسانی که بدون شناخت نادرست از شرایط اقتصادی و اجتماعی و توانایی های خود شغلی را انتخاب و در آن توفیق نمی یابند.

-کسانی که بدون شناخت درست از شرایط اجتماعی همسر انتخاب می کنند و در زندگی زناشویی با شکست روبرو می شوند.

-کسانی که بدون شناخت درست از محیط اجتماعی به فعالیت های سیاسی دست می زنند،اما شکست می خورند و از میدان سیاست کنار می روند.

۳.محیط اجتماعی را به چند روش می توان شناخت؟

الف-شناخت حاصل از زندگی                        ب-شناخت علمی

۴.شناخت علمی جامعه چگونه بدست می آید؟

شناخت علمی با مطالعه ی منظّم و دقیق رفتار انسان و زندگی جوامع مختلف و تحوّلات آنها توسّط عالم اجتماعی عرضه می شود.

۵.با ذکر مثالی شناخت علمی را با شناخت حاصل از زندگی مقایسه کنید!

بیشتر مردم تصوّر می کنند که خودکشی زمانی افزایش می یابد که زندگی برای افراد مشکل و طاقت فرسا می شود.مانند دوره های جنگ،آشوب و فقر اقتصادی.امبا عالم اجتماعی با بررسی آمار خودکشی در کشورها و شرایط مختلف معتقد است که خودکشی نه در دوره های آشوب و جنگ بلکه در دوره های رفاه اقتصادی بیشتر می شود.علت آن هم این است که با افزایش رفاه اقتصادی همبستگی افراد کمتر می شود.